آیین نامه اجرایی مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی
مقدمه:
موضوع مشارکت مردم در عرصههای مختلف زندگی اجتماعی، سابقهای طولانی دارد. انسان در طول تاریخ همواره به صورت جمعی زندگی کرده است و در قالب گروههای مختلف حیات اجتماعی متفاوتی از خود به نمایش گذاشته است.
از مصادیق بارز این مشارکت در کشور ما حضور آگاهانه مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و صحنههای اجتماعی و سیاسی مانند هشت سال دفاع مقدس میباشد.
با توجه به این واقعیت، نیروی انتظامی به عنوان متولی نظم و امنیت میتواند از این انرژی بالقوه مردمی استفاده نماید و رویکرد امنیت پایدار و مردمی و افزایش نقش ارزنده مشارکت مردم در تقویت امنیت عمومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بر تحقق جامعه امن تأکید کرده است
.
ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و حفاظتی را به مؤسسات با حفظ کنترل و نظارت دقیق پلیس و مدیریت بر نحوه فعالیتهای بخش خصوصی داده است که در زمینههای مختلف از حضور شبگردان و نگهبانان در محلات و مجتمعهای مسکونی، تجاری و صنعتی تا طراحی، نصب و پشتیبانی سیستمهای حفاظتی و واردات، تولید، توزیع و نصب سیستمهای حفاظتی الکترونیکی هشداردهنده در کشور را ساماندهی نماید و این فعالیتها را به عنوان یکی از اقدامات اساسی پلیس در پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار قرار دهد.
در این راستا آیین نامه اجرایی ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه (مشتمل بر مقدمه، ۵ فصل، ۴۰ ماده و ۵۲ تبصره تنظیم شده) برابر مستندات قانونی و نظرات کارشناسان امنیتی، انتظامی، قضایی و حقوقی و به استناد ماده ۳۹ آیین نامه مذکور (مصوب ۱۷/۸/۸۸) بنا به پیشنهاد ناجا و اخذ نظریه از وزارت کشور، مورد بازنگری (اصلاح) قرار گرفت.
فصل اول «کلیات »
ماده۱:
در اجرای ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه که مقرر میدارد: «پس از موافقت فرماندهی کل نیروهای مسلح، به وزارت کشور اجازه داده میشود از طریق نیروی انتظامی نسبت به اعطای مجوز فعالیت به متقاضیان تشکیل مؤسسات غیردولتی خدمات حفاظتی و مراقبتی و واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و حفاظتی به مؤسسات مذکور با حفظ کنترل و نظارت دقیق بر اساس آیین نامه اجرایی که به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید فرماندهی کل نیروهای مسلح به تصویب شورای امنیت کشور میرسد، اقدام نماید»
تبصره: ضوابط و مقررات تشکیل مؤسسات و دفاتر موضوع این آیین نامه و چگونگی تعامل آنها با ناجا، سازمانها، ادارات و ارگانهای ذیربط برابر مفاد این آیین نامه خواهد بود.
ماده۲: هدف
ارتقاء ظرفیت و توان ناجا در پیشگیری از وقوع جرایم و ارائه خدمات انتظامی، حفاظتی و مراقبتی به مردم.
ماده۳: منظور
۱) تقویت امنیت عمومی و پیشگیری از وقوع جرایم با بهرهگیری از ارائه مشاوره تخصصی، تجهیزات و فناوریهای نوین و نیروی مردمی.
۲) جلب مشارکت مردم در برقراری امنیت عمومی.
۳) افزایش احساس امنیت در جامعه با گسترش حضور عوامل حفاظتی و انتظامی و بهرهگیری از متخصصان و صاحب نظران با تجربه نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی.
۴) بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی در بخشی از امور اجرایی خدمات انتظامی وحفاظتی و مراقبتی.
۵) تسهیل و تسریع در ارائه خدمات اداری، انتظامی، حفاظتی و مراقبتی به مردم.
۶) زمینهسازی در جهت تحقق پلیس الکترونیک.
ماده۴: اختصارات
۱) ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح
۲) شاک: شورای امنیت کشور
۳) ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۴) ساحفاناجا: سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی ج.ا.ا
۵) فاوا: معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا
۶) فا.استان: فرماندهی انتظامی استان
۷) مرکز انتظام: مرکز خدمات حفاظتی و مراقبتی ناجا
۸) فا شهرستان: فرماندهی انتظامی شهرستان
۹) مؤسسه: مؤسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی
۱۰) دفتر: دفتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس + ۱۰)
۱۱) پلیس یاران: عوامل اجرایی و مراقبان آموزش دیده مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی
تبصره: در صورت تغییر عناوین و ساختارهای مراجع فوق از نامهای جدید و جایگزین استفاده خواهد شد.
ماده ۵: تعاریف
۱) خدمات الکترونیک انتظامی:
خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با ارائه آنها بخشی از انضباط عمومی در جامعه و استقرار نظم یا تسهیل امور از طریق دفاتر با فضای مجازی محقق میشود مانند گذرنامه، گواهینامه، اجرائیات راهنمایی و رانندگی، شماره گذاری، وظیفه عمومی و تشخیص هویت و سایر خدمات پلیسهای تخصصی که پس از طی مراحل قانونی، برون سپاری میشود.
۲) خدمات حفاظتی و مراقبتی:
حفاظت و مراقبت فیزیکی و الکترونیکی از اماکن، تأسیسات فاقد رده حفاظتی و کنترل تردد در این گونه مراکز و تأمین امنیت جابجایی اموال و اسناد بهادار و سایر فعالیتهایی که صرفاً جنبه حفاظت فیزیکی و پیشگیری از جرم دارد.
۳) مرکز انتظام:
بخشی از (یکی از ردههای ستادی راهبری) پلیس پیشگیری ناجا است که صدور مجوز فعالیت و بسترسازی و تسهیلگری در فعالیت مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی مندرج در این آیین نامه و اعمال کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت آنها را (در استانها و شهرستانها توسط رده مربوط) بر عهده دارد.
۴) اداره خدمات الکترونیک انتظامی و اینترنت:
یکی از ردههای ستادی معاونت فاوا ناجا میباشد، که مدیریت خدمات الکترونیک انتظامی، کنترل و نظارت بر آن را بر عهده دارد.
۵) مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی:
به مؤسساتی اطلاق میشود که برابر قوانین و مقررات جاری و ضوابط مندرج در این آیین نامه تشکیل و پس از ثبت، تحت نظارت و کنترل ناجا، مجاز به فعالیت حفاظتی و مراقبتی خواهند بود.
۶) دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس + ۱۰):
واحدی است با ماهیت خصوصی که به منظور انجام بخشی از خدمات الکترونیک انتظامی برابر قوانین و مقررات جاری و ضوابط مندرج در این آیین نامه با مجوز ناجا تشکیل و تحت نظارت و کنترل ناجا، فعالیت مینماید.
۷) کارفرما:
اشخاص حقیقی و حقوقی که در قالب قرارداد منعقده با مؤسسات موضوع این آیین نامه خدمات حفاظتی و مراقبتی دریافت خواهند کرد.
۸) کارکنان:
به افرادی اطلاق میشود که در امور اداری و اجرایی مؤسسات و دفاتر شاغل خواهند شد.
۹) پلیس یاران:
عوامل اجرایی و مراقبان آموزش دیده که برابر ضوابط مندرج در این آیین نامه توسط مؤسسات بکارگیری شده و بر اساس قرارداد منعقده وظیفه برقراری امور حفاظتی و مراقبتی را عهده دار هستند.
۱۰) تأیید صلاحیت:
به فرآیند مستمر بررسی و احراز صلاحیتهای(تخصصی، حرفهای، امنیتی و…) مدیرعامل و اعضاء هیئتمدیره، مدیران مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برای تصدی مسئولیتهای محوله که از طریق مبادی ذیصلاح در ناجا انجام میپذیرد، گفته میشود.
۱۱) پروانه فعالیت:
مجوزی است برای فعالیت و ارائه خدمات مؤسسات و دفاتر برابر ضوابط مندرج در این آیین نامه که توسط ناجا صادر میگردد.
دیدگاه ها